Artigos
DE JESUS, A. S. L.; RIOS, E. C.; KASSEBOEHMER, A. C.; ANTUNES, E. P. Microscópio usb de baixo custo no laboratório didático de eletroquímica: dois experimentos clássicos sob um novo (micro) olhar. Quimica Nova, v. 48, p. 10.21577/0100-4, 2025.
DE SOUSA, L. O.; DE ALMEIDA, M. A.; KASSEBOEHMER, A. C.; COLOMBO, R. Sustainability in Practice: Using Residual Biomass As a Theoretical-Practical Strategy to Bring Students Closer to Valuating the Activity: Perceptions of Students and the Concepts of Chemistry and Environmental Issues. Journal of Chemical Education, v. 102, p. 1193-1198, 2025.
COSTA, G. O. P.; DE ARAUJO, P. C.; DE SOUZA, R. T. M. P.; DA SILVA, M. S. B.; SPAZIANI, E. C. F.; KASSEBOEHMER, ANA C. An inquiry into structuring concepts in organic chemistry based on the analysis of textbooks and the perspectives of teachers from brazilian universities. Quimica Nova, v. 48, p. e-20250203, 2025.
PARRA, K. N.; SENTANIN, F. C.; KASSEBOEHMER, A. C. Motivation to learn through interactive lectures: a chemistry research popularization. Química Nova na Escola, v. 46, p. 135-146, 2024.
DA SILVA, D. M.; DE SOUSA, L. O.; KASSEBOEHMER, A. C. An analytical tool for assessing the formation of the scientific mind of students participating in inquiry activities. International Journal of Science Education, v. 1, p. 1-25, 2024.
MARTELLI, F. H.; SOUSA, L. O.; ALMEIDA, W. A.; KASSEBOEHMER, A. C. O ensino de ciências colaborativo e inclusivo para estudantes com surdez: o despertar científico. Areté, v. 22, p. e24032, 2024.
DA SILVA, M. S. B.; ALVES, L. R.; KASSEBOEHMER, A. C. Expectativas Sócio-Geográficas dos Professores Sobre Alunos em Aulas de Química em Escolas do Programa de Ensino Integral Paulista. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 24, p. e51491, 2024.
SENTANIN, F. C.; LANZA, M. R. V.; KASSEBOEHMER, A. C . Chemistry Scientific Dissemination Video: Impact on the Perception of University Students. Journal of Chemical Education, v. 100, p. 714-721, 2023.
DA SILVA, M. S. B.; KASSEBOEHMER, A. C. Comparative analysis of chemistry teaching in city center and suburban public schools in Brazil: how school reputation and social profile influence chemistry teaching and high school students’ performance in science. Cultural Studies of Science Education, v. 1, p. 1, 2023.
SILVA, D. M.; SOUSA, L. O.; KASSEBOEHMER, A. C. The chemistry club as a space for promoting the scientific spirit. Química Nova na Escola, v. 45, p. 304-312, 2023.
FERREIRA, D. M.; SENTANIN, F. C.; PARRA, K. N.; BONINI, V. M. N.; DE CASTRO, M.; KASSEBOEHMER, A. C. Implementation of Inquiry-Based Science in the Classroom and Its Repercussion on the Motivation to Learn Chemistry. Journal of Chemical Education, v. 99, p. 578-591, 2022.
DE SOUZA, R. T. M. P.; KASSEBOEHMER, A C. The Thalidomide Mystery: A Digital Escape Room Using Genially and WhatsApp for High School Students. Journal of Chemical Education, v. 99, p. 1132-1139, 2022.
SENTANIN, F. C.; DA SILVA, M. B. S.; MARTINHÃO, R. F.; PARRA, K. N.; BARBATO, D. M. L.; KASSEBOEHMER, A. C. Exploring how high school students experience intrinsically motivating elements in a science communication lecture on research in chemistry. International Journal of Science Education Part B-Communication and Public Engagement, v. 1, p. 1-18, 2022.
DE SOUZA, RENATA T. M. P.; DA SILVA, M. B. S.; L. BARBATO, D. M.; DE GUZZI, M. E. R.; KASSEBOEHMER, A. C. Motivation to learn chemistry: a thorough analysis of the CMQ-II within the Brazilian context. Chemistry Education Research and Practice, v. 1, p. Advance Article, 2022.
ROSALINO, I.; KASSEBOEHMER, A. C. Development and Validation of an Epistemological Profile Questionnaire in a Museum Environment. Science & Education, v. 1, p. 1, 2022.
BARBOSA, F. F.; KASSEBOEHMER, A. C.; MORI, R. C. A biblioteca como instituição-campo do estágio supervisionado em ensino de química. Educação Química en Punto de Vista, v. 5, p. 29-50, 2021.
SENTANIN, F. C.; DA ROCHA, A. C.; PARRA, K. N.; LANZA, MARCOS R. V.; KASSEBOEHMER, A. C. Interactive Lecture in Redox Chemistry: Analysis of the Impact of the Dissemination of University Scientific Research among High School Students. Journal of Chemical Education, v. 98, p. 2279-2289, 2021.
SILVA, M. S. B.; SILVA, D. M.; KASSEBOEHMER, A. C. Atividade investigativa teórico-prática de Química para estimular práticas científicas. Química Nova na Escola, p, v. 41, p. 360-368, 2019.
MORI, R. C.; KASSEBOEHMER, A. C. Estratégias para a inserção de museus de ciências no estágio supervisionado em ensino de química. Quimica Nova, v. 42, p. 803-811, 2019.
STEOLA, A. C. S.; KASSEBOEHMER, A. C. O espaço da química nos centros e museus de ciências brasileiros. Quimica Nova, v. 41, p. 1072-1082, 2018.
PARRA, K. N.; KASSEBOEHMER, A. C. Palestras de Divulgação Científica de Química: Contribuições para a Crença na Autoeficácia de Estudantes do Ensino Médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 1, p. 205-237, 2018.
SEVERO, I. R. M.; KASSEBOEHMER, A. C. Motivação dos alunos: reflexões sobre o perfil motivacional e a percepção dos professores. Química Nova na Escola, p. 75-82, 2017.
SEVERO, I. R. M.; KASSEBOEHMER, A. C. Estudo do perfil motivacional de estudantes da educação básica na disciplina de Química. REEC. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, p. 94-116, 2017.
KULL, C. R.; KASSEBOEHMER, A. C. Estudo da contribuição de problematização como fonte de estímulo ao acesso e interação de alunos do 9o ano em EaD. Revista InFor Inovação e Formação, v. 2, p. 310-327, 2016.
Livros
SOUZA, R. T. M. P.; SILVA, D. M.; KASSEBOEHMER, A. C. (Org.). O que fazem os cientistas: textos de divulgação científica para o ensino e a aprendizagem de Ciências. 1. ed. Porto Alegre/RS: Editora Fi, 2022. 145p.
Link para download gratuito: https://www.editorafi.org/405cientistas
BAGATELO, A. H.; ROCHA, A. C.; CARVALHO, A. C. G.; GIBIN, G. B.; KASSEBOEHMER, A. C. (Org.). Ensino por Investigação na sala de aula: da criação à aplicação no Ensino de Ciências para a sustentabilidade. 1. ed. Porto Alegre: Editora Fi, 2022. 292p.
Link para download gratuito: https://www.editorafi.org/ebook/630saladeaula
KASSEBOEHMER, A. C.; HARTWIG, D. R.; FERREIRA, L. H. Contém química 2: pensar, fazer e aprender pelo método investigativo. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. 472p.
KASSEBOEHMER, A. C.; HARTWIG, D. R.; FERREIRA, L. H. Contém Química 2: pensar, fazer e aprender pelo método investigativo. 1. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014. 320p.
FERREIRA, L. H.; KASSEBOEHMER, A. C. . Formação Inicial de Professores de Química: a instituição formadora (re)pensando sua função social. 1. ed. São Carlos/SP: Pedro & João Editores, 2012. 174p.